Sunday, February 8, 2009

Uge 5 Houston (USA)


Hej

Turen går til Houston space center. I ved der hvor alle de amerikanske rumfarts opsendelser styres fra. Selve opsendelsen sker i Cape Canaveral ca. 1000 miles derfra i Florida. Hvorfor man ikke har lagt dem i nærheden af hinanden er vist mere politiske end common sense. Turen fra Sulphur til Houston tog lidt over 2 timer i bil. Space centeret ligger noget uden for by midten ca 40 km vil jeg gætte. Det er nemt at finde. Det koster alt ialt med parkering 30 $ i entre. Det inkludere en tur rundt i space centeret hvor man ser mission control, en tur i træningshallen hvor man ser alle de forskellige life size modeller astronauterne øver sig på og en tur i Saturn 5 hallen hvor man ser samme raket type som man brugte til at sende til månen. Meget interessant tur som varer 1½ - 2 timer. Bagefter kan man så gå rundt i selve museet hvor man ser forskellige udstillinger rumfærgens cockpit, rumfærgens interiør, rumfærge fly simulatorer, forskellige rumdragter og meget andet smut selv ind og se hvad der er inde på deres hjemmeside: http://www.spacecenter.org/
Absolut et spændende sted hvor jeg tilbragte 6 timer. Jeg var så heldig at det var samme dag som der var superbowl så der var ikke så mange mennesker hvilket gjorde at jeg stort set kunne gå fra det ene udstilling til det andet uden vente tid. Den største oplevelse for mig var at se den kæmpestor saturn 5 raket.
Efter turen i space centeret tog jeg downtown Houston og fandt den sædvanlige Hard rock cafe og købte lidt souvenirs. Så skulle jeg tilbage til Sulphur igen da jeg skulle tilbage på hotellet og se super bowlen jeg nåede lige at få halvdelen af 3. quarter og hele 4. quarter med. Det var også her der skete mest så det var heldigt nok. Steelers vandt som bekendt med den allermindste margen til Cardinals som gjorde en god indsats.

No comments: